Marketing wordt sociaal: van de 5 P’s naar de 5 A’s

comments Comments Off on Marketing wordt sociaal: van de 5 P’s naar de 5 A’s - Bron: frankwatching.com

Eens even wat marketingtheorie erin gooien. Vroeger, halfweg de Nillies, heb ik een marketingopleiding gevolgd. Tijdens die jaren heb ik veel theorie over marketing tot mij genomen. Vooral de bekende 5 P’s kwamen regelmatig langs. Zullen we eens kijken wat van dat model heden ten dage nog steeds klopt?

De 5 P’s

McCarthy heeft lang geleden de marketingmix beschreven met de eerste 4 P’s. De volgende vijf werden er al snel aan toegevoegd:

  • Product
  • Prijs
  • Plaats
  • Promotie
  • Personeel of People
  • Periferie
  • Packaging
  • Partners
  • Presentatie
  • Proces
  • Physical evidence

Met deze P’s kun je de marketingmix zo invullen dat je verkoopt wat je wilt verkopen. Bij de oorspronkelijke mix werd volledig uitgegaan van een theoretisch zendmodel. De producent weet alles van het product, bepaalt de prijs, kiest het distributiekanaal en maakt reclame. Er was geen interactie met de klant mogelijk of nodig. De vijfde P van People was al een enorme stap voorwaarts. Het realiseren dat het kopen van een product of dienst afhankelijk is van de mensen waar je zaken mee doet, was voor veel bedrijven een enorme eye opener. Echt waar!

Marketingblogger Andy Hanselman haakt hier met zijn blog ‘The 4P’s RIP? The New 4P’s of marketing’ verder op in. Volgens hem leven we in een totaal andere wereld sinds de lancering van het originele marketingmodel. Hij beschrijft dit tijdperk als:

“Massive customer choice, overcapacity, 24/7 connectivity, multi-media, global competition, rapid change, information overload and significantly greater market transparency – the customer now has much more control.”

Zijn nieuwe indeling is als volgt:

Permission: Succesvolle marketeers van nu, realiseren zich dat je toestemming (permission) van prospects en klanten nodig hebt. Dat betekent dat alles relevant en interessant moet zijn, dat betekent dat je moet targeten en relaties moet opbouwen met mensen die zaken met je WILLEN doen.

Participation: Hedendaagse consumenten willen dialoog (and not diatribes!). 76% van de mensen gelooft niet dat bedrijven de waarheid vertellen in advertenties. Vooruitdenkende bedrijven hebben conversaties met hun klanten en prospects.

Performance: Dit is waar het om draait, de echte ‘battle ground’ for competitiveness. 49% van klanten vindt dat hun klantervaring ‘saai’ is (bland). “Performing’ means creating a ‘remarkable’ customer experience (that’s ‘remarkable’ as in worth remarking about).”

Proliferation: ”Proliferation happens when people start talking about what you do.” Word of mouth wordt steeds belangrijker als het gaat om het bereiken van klanten en potentiële klanten.

De 5 A’s

Hoe verhoudt de inzet van sociale media zich nu met die gouwe ouwe P’s?

Product

Om succesvol met sociale media te werken, moet één ding huizenhoog bovenaan staan: je product of dienst MOET GOED zijn. Jij of je bedrijf moet aanbevelenswaardig zijn. Zolang dat niet het geval is: verwacht er nog niet teveel van. Toch zal er over je product, bedrijf of dienst worden gesproken. Om je dienstverlening te kunnen verbeteren, is het handig om in dit stadium te gaan monitoren. Wat schrijven klanten over je? Wat kun jij met die wijsheid? Om met Jan van Setten te spreken: Zoek MOT met je klanten.

Als je product wel goed is, gaan je ambassadeurs voor je aan het werk. Jij doet je promotie niet meer zelf, dat gaan je klanten volledig belangeloos doen. De kracht van de sociale netwerken speelt hierbij natuurlijk een grote rol. Als jij of je bedrijf in het openbaar, voor iedereen zichtbaar, wordt aanbevolen, is dat veel betere reclame dan wanneer je zelf een tweet zou sturen waarin je meldt dat je goed bent. Het eerste is zeer geloofwaardig, het tweede totaal niet.

Prijs

Bij socialmediamarketing speelt prijs een minder belangrijke rol. Voor prijsbeleving verwijs ik graag naar het boek van Robert Cialdini; Invloed. Daarin staat o.a. “Duur is goed”. Heel kort door de bocht: als je online een uitstekende reputatie hebt en anderen hebben jou of je dienstverlening hoog zitten, dan kun je gerust hoge prijzen vragen. Die hoge prijs is dan geen belemmering om iets bij jou te kopen. Een ander belangrijk aspect van online is natuurlijk dat prijzen terstond te vergelijken zijn. Ook offline, met een app in de winkel.

Plaats

In deze online wereld wordt plaats van ondergeschikt belang. De trend van 2012 is de enorme opkomst van webshops. We hoeven de deur niet meer uit om te gaan winkelen, om naar de supermarkt te gaan. En sterker nog, we hoeven de deur ook niet uit om workshops te volgen, elkaar te spreken, te werken of te coachen. In Nederland zijn we nog erg gericht op fysiek aanwezig bij bijvoorbeeld workshops. In de regio Utrecht worden dan ook voor hele volksstammen allerlei trainingen en sessies georganiseerd. Ik vind dat we hard toe zijn aan een andere kijk op leren en anders omgaan met onze tijd. Blended learning (e-learning in combinatie met incidentele “real life” bijeenkomsten) zal steeds populairder worden. Als alternatief voor trainingen en workshops kun je denken aan teleseminars (luisteren aan de telefoon), webinars (kijken en luisteren via de computer), e-learning modules (leer wanneer het je uitkomt). Ik verwacht nog een enorme opmars in e-learning via de iPad. Die apps komen er vast nog aan!

Promotie

Promotie? Dat kun je anno 2012 gerust overlaten aan je klanten. Die kennen je producten of diensten als geen ander. Dat is sociale media marketing ten top. En wil je daar zelf iets aan toevoegen: print werkt nog steeds. Posters in abri’s ook. Maar ook daar kun je direct verwijzen naar je Facebook of Twitterpagina. Zoek de interactie.

Google Ads: doen die niet meer mee? Ja hoor, daar zullen veel bedrijven nog kapitalen aan uitgeven. Zolang ons eerste instinct is om te googlen, blijft dat werken. Maar stel dat we stoppen met googlen en in plaats daarvan alles aan ons netwerk gaan vragen? Wat zou er dan gebeuren? Probeer het maar eens, misschien krijg je zo wel betere en snellere antwoorden. Ik wel, in ieder geval. En ja, adverteren binnen Facebook (en andere sociale media), dat werkt ook. Ook daar verwacht ik de komende jaren veel groei.

De 5A’s

Stel dat we uit zouden gaan van onderstaande 5 A’s? Wat zou er dan gebeuren?

  • Actie van jezelf, in volledige transparantie
  • Alert op wat er gebeurt en wat men (over je) schrijft
  • Aandacht voor je klanten en je omgeving
  • Ambassadeurs van je merk of werk
  • Aantrekkelijkheid van wat je doet

Lees verder op frankwatching.com



Gerelateerde Berichten

© Thomas Geeraerts 2009-2017

Add me on Facebook
Follow Me on Twitter
Subscribe to Feed